6 kroków do zwiększenia zasięgów organicznych na Facebooku

Spis treści

     Zasady w marketingu internetowym zmieniają się w ostatnich latach radykalnie. Kiedy już wydawało się, że Facebook to ziemia obiecana i dotarcie do szerokiego grona odbiorców będzie niezwykle łatwe i tanie, nagle zmienił się algorytm. Posty przestały wyświetlać się wszystkim fanom, a jedynie wybranej grupie. Od tamtego czasu (ok. 2017 r.) trwa nieustanna batalia o najlepsze formaty i angażujące akcje, aby przebić się ze swoim komunikatem w platformie giganta social media.

Kolejna kwestia. Zwiększenie kontroli spersonalizowanych reklam dla użytkowników iPhonów i rosnąca tendencja prawa w tym kierunku, także wpłynie znacząco na skuteczność prowadzonych działań marketingowych.

Dodatkowo w Polsce mamy widoczny zwrot ku naturze i bardziej zrównoważonemu życiu. Oznacza to częstsze wylogowanie się i zadbanie o swój cyfrowy dobrostan.

Dlatego nowego znaczenia nabiera umiejętność ORGANICZNEGO docierania do swoich grup docelowych. Wracamy do korzeni, czyli do umiejętnego kreowania prawdziwej wartości dla odbiorcy. Jakość a nie ilość. Jeśli tego nie potrafisz, to nawet duży budżet reklamowy nie uratuje twojej sprzedaży. Ponieważ organic is #FIRST.

Prawda jest taka, że budowanie zaangażowania i gromadzenie właściwych osób wokół swojego fanpage to duże wyzwanie, często nawet dla wyspecjalizowanych agencji.
Zaangażowanie i czas – to 2 kluczowe waluty za które doceni Cię Facebook większym zasięgiem.

Co robić, zwiększyć zasięgi organiczne na Facebooku?

1. WARTOŚCIOWE TREŚCI

Dobrze wiesz, że na Facebooka nie wchodzimy z intencją zakupową, a po to by rozmawiać (ze znajomymi i markami), sprawdzić co słychać w świecie, i powiedzmy szczerze – poskrolować.

Żeby wybić człowieka z transu scrolowania, musisz dać content, który przykuje jego uwagę i dostarczy wartość.

 Wartością są na przykład:

  • wypowiedzi eksperckie,
  • wskazówki i protipy,
  • elementy edukacyjne,
  • szczegóły twojej oferty czy produktu (kiedy tłumaczysz np. jak poprawi się życie użytkownika),
  • informacje o tobie, jako ekspercie w danej branży,
  • wszelkie inspiracje, pomagające uporać się z wyzwaniami,
  • a także humor.

 

Kiedy komunikujesz – weź pod uwagę perspektywę odbiorcy. Myśl jego potrzebami, a nie swoją ofertą. Jeśli nie umiesz opowiedzieć o rzeczach ważnych i istotnych dla swojego klienta, nie powiedzie Ci się w social media.

WSKAZÓWKA

Skąd masz wiedzieć, które treści są wartościowe dla odbiorców? Najlepiej odpowiedzą Ci … sami klienci 🙂

Zapytaj osoby pracujące w sprzedaży, obsłudze klienta lub sam zwróć uwagę podczas rozmów:

  1. O co najczęściej pytają klienci?
  2. Z czym zmagają się w życiu, zanim trafią do Ciebie?
  3. Jakie mają wątpliwości przed zakupem?
  4. Jakie obiekcje powstrzymują ich przed zakupem?
  5. Co jest dla nich ważne, jakie korzyści podkreślają?
  6. Co jest dla nich zaskoczeniem?
  7. Co powinni wiedzieć przed zakupem, żeby uniknąć rozczarować czy reklamacji?
 

A jeśli dopiero startujesz z biznesem, to możesz skorzystać z narzędzia Answer The Public. To częściowo darmowe narzędzie SEO dostępne online, które dla dowolnego zapytania prezentuje różne kombinacje słów kluczowych i formułowanych pytań w wyszukiwarce Google.

Wpisz własne słowo kluczowe i sprawdź o co użytkownicy „dopytują” Googla w ramach tego zapytania. A następnie wykorzystaj odpowiedzi dotworzenia treści na sociale i na bloga.

https://answerthepublic.com

2. ŁATWY DO KONSUMPCJI FORMAT

Możliwości poznawcze naszego mózgu są niezwykle skąpe. Jeszcze nigdy nie byliśmy zmuszeni do przetwarzania takich ilości informacji jak dzisiaj. Mózg wypracował już pewne mechanizmy obronne, jak chociażby „ślepota banerowa”, czyli pomijanie przez mózg nieistotnych czy nieciekawych informacji/ grafik/ bannerów.

Ikonki i emotikony już od lat zastępują nam pismo pisane. A nawet stają się bohaterami konkursów. Słowem roku 2015 wskazanym w prestiżowym plebiscycie Oxford Dictionary stała się emotikona „Face with tears of joy”. 😂

To oznacza, że content w postach na Facebooku powinien być jak najkrótszy, mieć interaktywna formę i być zrozumiały na pierwszy rzut oka.

Testuj nowe formaty, które wprowadza Facebook. Po pierwsze będzie to możliwość kreatywnego wyróżnienia się pośród opatrzonego newsfeedu. A po drugie jest szansa, że nowości mają dodatkowe punkty w algorytmie (co prawda nie zostało to potwierdzone oficjalnie przez Facebooka, ale wielu marketerów na to wskazuje).

WSKAZÓWKA

Krótkie formaty, które dobrze radzą sobie na ekranach telefonów (facebooka oglądamy w 84-95% właśnie na smartfonach) to przede wszystkim:

  • Infografiki
  • Cytaty
  • Short wideo (15 seknd)
  • Grafika z tekstem, gdzie sedno przekazu jest już na grafice

Tworząc content unikaj zdjęć ze stocka i packshotów. Wiesz, że za brak autentyczności dostaniesz minusa nie od algorytmów, a od samych odbiorców.

„Nie każ mi myśleć” – zapamiętaj by tak właśnie poczuł się odbiorca konsumujący twój przekaz, jeśli chcesz być piekielnie skuteczny.

3. WYWOŁUJ EMOCJE – PROWOKUJ, BAW

Każdy brand ma swój styl, zestaw wartości i storytelling. I to właśnie ten ostatni będzie zyskiwał na znaczeniu. Opowiadanie historii, daje nam o wiele większe możliwości angażowania odbiorców, jak  również uczynienia tematu bardziej zrozumiałym. Jak ubierzesz to w krótką historię w wideo, to zwiększasz swoją szansę na uwagę i uważną konsumpcję. Dobre story to oczywiście emocje. Często wybieramy rzeczy nie dla nich samych, a dla samopoczucia jakie wywołują. Nie bój się prowokować czy zaskakiwać. Wg badań Frac.tl emocje które powodują, że komunikat przekazywany jest wiralowo to m.in ciekawość, zachwyt i gniew. Przydaje się tutaj dystans do siebie i poczucie humoru.
IKEA
Źródło: https://www.facebook.com/IKEApl/photos/a.10153586869622479/10153586869727479

4. KREUJ ZAANGAŻOWANIE

Algorytm facebooka to ponad 100 tys. różnych czynników, w dodatku zarządzanych przez AI (sztuczną inteligencję). Prawdę mówiąc, nikt dokładnie nie wie jak działa.

Ale jeśli miałbyś oprzeć się na jednej wskazówce, to budowanie zaangażowania jest kluczowe. Co ważne, włączając w swoją narrację nie tylko wspierasz organic, ale także zwiększasz szanse na zakup. Ponieważ angażowanie się w treści marki są mikrosygnałem, który świadczy że potencjalny klient jest w twoim lejku sprzedażowym.

Na jakich interakcjach zależy Facebookowi najbardziej?

Najbardziej cenione jest zaangażowanie widoczne – lajki, komentarze, udostepnienia. Ale Facebook liczy także czas, który użytkownik spędza na poście, np. kiedy klika „czytaj więcej” lub przegląda galerię zdjęć. Premię do zasięgu dostaniesz także wtedy, kiedy ludzie zapisują Twój post.

Pewne jest, że zasięgi organiczne są napędzane KOMENTARZAMI pod postem.

WSKAZÓWKA

Jak spowodować komentarze pod postem na Facebooku:

  • Luka informacyjna (np. poproś o dokończenie zdania).
  • Zadawanie pytań z alternatywą – niech jest wybór pomiędzy jedną a drugą opcją, to łatwiejsze niż dzielenie się własnymi przemyśleniami.
  • Daj bonus tym, którzy skomentują.

5. BUDUJ RELACJE

O tym zapominamy niezwykle często, traktując fanpage jako miejsce obwieszczeń o firmie i produktach. A do dyspozycji mamy o wiele więcej: Messenger, grupy, inne fanpage czy wydarzenia.

Włączenie się w osobistą rozmowę pozwala poznać się marce z „ludzkiej” strony. Poświęcając swoją uwagę odbiorcom dajesz jasny przekaz, że zależy Ci na rzeczywistej pomocy, a nie tylko na „pchaniu” własnych treści.

To również niezbędny element budowania zaufania.

Ten rodzaj networkingu to w moim przekonaniu jedna z najlepszych stron mediów społecznościowych, przy całej masie negatywnych elementów. Wg teorii szczęściu stopni oddalenia każdego z nas dzieli tylko sześć kontaktów od innej, dowolnie wybranej osoby na świecie.

Warto sprawdzić na których fanpage’ach są Twoi odbiorcy i włączyć się w lajkowanie ciekawych komentarzy i samemu takie pisać jako strona . Dzięki temu wychodzisz ze swojego zamkniętego kręgu i masz szanse zdobyć bezpłatnie uwagę nowych osób.

Ta praktyka wymaga pewnej dyscypliny, ale jej skuteczność potwierdzają osoby które w ten sposób rozwijają marki także na Instagramie czy LinkedIn.

WSKAZÓWKA

  • 10 – tyle lajków zostawiaj każdego dnia na liczących się dla Ciebie kontach
  • 5 – tyle komentarzy zostaw każdego dnia pod postami nowo odkrytych fanpage
  • 3 – tyle komentarzy zostaw każdego dnia na profilach twoich fanów czy klientów

6. NIE BĄDŹ… NUDNY

Nuda zabija pierwsza. Wiem, że wskazówka Bądź kreatywny jest banalna a może nawet wkurzająca. Ale znam całe mnóstwo dobrych produktów, które przez kiepski marketing nigdy nie dotarły do szerszego grona odbiorców, i wiele przeciętnych które urosły przez atrakcyjną komunikację.

 Szukaj inspiracji poza swoją branżą. Czytaj raporty z trendami. Sprawdź co się dzieje na TikToku. Idź na warsztaty design thinking albo skonsultuj się z lekarzem lub farmaceutą… Taki suchar pod koniec 🙂

Chodzi mi o to, że kreując komunikację musimy ciągle poszukiwać nowych rozwiązań. Dlatego że zmieniają się nawyki konsumentów, a po drugie świat technologii rozwija się w kosmicznym tempie.

Na co dzień prowadząc komunikację na fanpage’u, wykorzystuj różnorodne formaty – zdjęcia, wideo, linkpost. Przekazuj maksimum wartości, w wygodny i naturalny dla Ciebie sposób.

Miej ambasadorów marki, którzy będą Cię wspierali w moderowaniu i komentowaniu treści.

Utwórz grupę na Facebooku, tylko dla swoich klientów, gdzie pogłębisz relacje i wzmocnisz zaufanie do marki.

Kiedy masz „uśpioną” społeczność, wybudź ich ciekawym wydarzeniem lub transmisją live.

KONKLUDUJĄC…

Żeby Twoje posty spełniały zadanie, to postępuj wg schematu:

Zatrzymaj uwagę -> Przekaż szybko i jasno informacje -> Wywołaj pożądaną akcję.

Im więcej danych poprzez interakcje wygeneruje Twój fanpage, tym będziesz mieć lepsze rezultaty. W marketingu panuje era algorytmów i big data.  Algorytmy uczą się rozróżniać wartościowe zaangażowanie od tego powierzchownego.

Sprawa jest więc prosta. Albo nauczysz się dawać wartość i budować prawdziwe relacje, albo będziesz walczyć o każde sto wyświetleń, a każdy rok będzie dla Ciebie mniej efektywny i coraz droższy.

Sylwia Dębowska Lenart, mentor marketingu,

właścicielka agencji reklamowej Lenart interactive.

Zajmuje się budowaniem marek oraz tworzeniem dla nich strategii promocji.

Jej specjalność to kreowanie wizerunku marki w Internecie przy aktywnym wykorzystaniu mediów społecznościowych i treści wartościowych dla klientów.

Prowadzi grupę fb Odważne w Biznesie. Szkoli, doradza i wspiera przedsiębiorców i marketerów, którzy samodzielnie chcą realizować skuteczną komunikację.

Bądźmy w kontakcie w social mediach:

         

Podając swój email wyrażasz zgodę na otrzymywanie newslettera, informacji o nowych artykułach, produktach i usługach Mentor Marketingu. Zgodę można w każdej chwili wycofać, a szczegóły związane z przetwarzaniem twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.​